Begge køn kender det eller har set det. De vigende tindinger og hårgrænse eller den mere og mere synlige måne, som især opleves hos mænd. Nogle kvinder oplever også bare, at håret bliver tyndere over det hele på hovedet.

Der kan være rigtig mange årsager til hårtabet, hvor vi i denne artikel vil gøre opmærksom på hvad du selv kan gøre for at undgå at stresse håret. Generelt taber vi 60-100 hårstrå om dagen, hvoraf mange af disse vokser ud igen – gør de ikke kalder vi det Androgenetisk Alopeci, som blot er et fancy ord for hårtab. Dette skyldes primært hormonet Di-Hydro-Testosterone, som både mænd og kvinder har i én eller anden grad.

Er du nu én af dem der er ramt af hårtab, skal du naturligvis gøre hvadend du kan for at bremse processen fremfor at fremskynde den.

  1. Tør ikke håret for meget
    Daglig føntørring slider ikke kun på det enkelte hårstrå, men også på det essentielle lag i underhuden for hårdannelse. Du skal også passe på med at tørre håret for voldsomt med et håndklæde, da du kan rykke for meget i skalpen og løserive nogle af de hårstrå, som i forvejen ikke havde for meget styrke tilbage.
  2. Vask ikke håret for meget
    Det er slet ikke nødvendigt for os at vaske håret på daglig basis, da hårets og hovedbundens naturlige struktur og styrke svækkes, hvis vi vasker det bare for at vaske det.
  3. Undgå kemikalier
    Ligesom med huden har hovedbunden ikke godt af for mange kemikalier og parfume fra stylingsprodukterne. Prøv og hold brugen af produkter på et minimum – og uanset om du kan det eller ej, skal du se om du kan skaffe de produkter du bruger, som økologiske, parfumefri og allergitestede.
  4. Undgå stress
    Alle former for stress påvirker kroppen og dermed også vores hormoner, som igen påvirker hårtabet. Er din stress primært centraliseret omkring dit hårtab, er der gode nyheder: Der ER løsninger (se pkt 8)!
  5. Undgå hatte og kasketter
    Når vi påfører os selv en hat eller en kasket trækker vi i håret på en måde der er mere kritisk end når vi tørrer håret for voldsomt med håndklædet. Det er altså ikke så godt for dit hårtab når d forsøger at skjule det med f.eks. kasket eller hat.
  6. Langt hår er ikke altid godt
    Langt hår vejer meget og kan dermed trække for meget i hårrødderne – og det samme gør de fleste med en hestehale eller fletninger. Tænk mere løst og let når du vil sætte frisuren med det lange hår.
  7. Red og børst ikke håret for meget
    I mange af ovennævnte punkter har vi skrevet om dét at trække for meget i håret, hvilket kan stresse hårsækkene. Det sker naturligvis også når vi børster håret. Det betyder dog ikke, at du ikke skal børste det, da det er godt at børste håret. For det første undgår vi, at håret bliver filtret – men vi sørger også for at stimulere hårbunden. Det vi skal huske er at børste håret langsomt og blidt, så vi ikke stresser hårsækkene for meget.
  8. Sæt ind på dit hårtab
    Udover de ting du kan gøre ovenfor er der også andre løsninger, som vi bl.a. kan hjælpe med og som er langt mere langsigtet end f.eks. hårtransplantation. Ved at stimulere hormonet indefra (dagligt med piller) OG udefra med små lette behandlinger á 10-20 minutters varighed ad gangen, kan du aktivere og genaktivere dine stamceller og styke hovedbunden præcis som vi kan med huden hos en dermatolog eller kosmetolog.

Kontakt os allerede nu og hør hvordan vi kan hjælpe dig.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *